Offentliggørelse af resultater
STOPbasens årsrapporter
Hvert år offentliggøres resultater for hver kommune og stopenhed i STOPbasens årsrapport. På den måde kan de enkelte enheder eller kommuner sammenligne sine resultater med andre enheder og kommuner på tværs af landet.
Offentliggørelsen sker på baggrund af følgende opfyldte inklusionskriterier for hver indikator:
-
Indikator 1-2: Der skal være registreret mindst 20 deltagere (basisskemaer)
-
Indikator 3-5: Mindst 50 % af de deltagere, der har givet samtykke til 6 måneders opfølgning, skal der være forsøgt fulgt op på. Derudover skal der være fulgt op på mindst 20 deltagere med en valid opfølgning.
STOPbasens Danmarks- og regionsrapporter
STOPbasen offentliggør to gange om året rapporter for hver af de 5 regioner, som er udarbejdet på samme måde som autorapporterne i STOPbasens tastselv-miljø. Rapporterne kan direkte sammenlignes med de autorapporter, som den enkelte kommune eller stopenhed kan trække på egne data, og derfor udgør rapporterne et vigtigt sammenligningsgrundlag.
Resultater på under 5 deltagere bliver anonymiseret i offentliggørelsen.
STOPbasen som kvalitetsværktøj
Formålet med STOPbasen er at evaluere, kvalitetssikre og formidle effekten af stoptilbud med personlig kontakt samt at bidrage til, hvordan vi bedst kan hjælpe deltagerne med at stoppe forbruget af tobak og nikotin. STOPbasen er også et redskab til kvalitetsudvikling i den enkelte stopenhed, så det er muligt for enhederne at identificere, om de lever op til kvalitetsmålene i STOPbasen.
Opgørelse af kvalitet
STOPbasen har fem indikatorer og for hver indikator, er der opstillet et kvalitetsmål. Formålet med indikatorerne og kvalitetsmålene er blandt andet, at stopenhederne hurtigt kan identificere de områder, hvor der er behov for forbedringer, således at de kan leve op til de fastsatte kvalitetsmål. Kvalitetsmålene kan også bruges til at forbedre eller fastholde resultaterne, alt efter om enhederne opfylder målene. Det overordnede mål er, at alle stoptilbud skal leve op til kvalitetsmålene.
Absolutte tal og kvalitetstal
Resultaterne bliver opgjort som absolutte tal og kvalitetstal. De absolutte tal tager udgangspunkt i alle deltagere, hvor kvalitetstallene tager udgangspunkt i dem, der har gennemført forløbet. Kvalitetstallene beskriver den højest opnåelige effekt for en behandling, mens de absolutte tal beskriver real-life effekten. Derfor er det godt at have begge opgørelser med.
STOPbasens fem indikatorer og kvalitetsmål
I nedenstående tabel ses en oversigt over STOPbasens fem indikatorer og de tilhørende besluttede kvalitetsmål. Både ved opgørelsen for absolutte og kvalitetstal anvendes samme definition af indikatorerne. Forskellen er, at ved absolutte tal opgør man resultatet i indikator 2 til 5 på samtlige deltagere frem for andelen af deltagere, der har gennemført et forløb (er markeret med kursiv i oversigten). Indikator 1 opgøres for alle deltagere både for absolutte tal og kvalitetstal.