Udfordringer ved rygestop blandt særligt socialt sårbare
Forfattere: Mie Sylow Liljendahl, Mette Philippsberg Jepsen, Mette Nielsen, Hanne Tønnesen
Tidsskrift: Annals of Case Reports, Volume 9, Issue 5, 2024
Original titel: Challenges of Smoking Cessation Among very Socially Vulnerable
Baggrund: Socialt sårbare individer står ofte over for unikke sociale barrierer, der står i vejen for deltagelse i rygestopinterventioner. Dette studie havde til formål at undersøge erfaringer med at anvende en skræddersyet rygestopintervention for særligt sårbare individer i Danmark.
Metode: I fire danske kommuner blev der implementeret en optimeret rygestopintervention for særligt socialt sårbare individer. Rekrutteringen til interventionen foregik primært gennem henvisninger fra den sociale sektor, herunder sundhedshuse, støttepersoner, jobcentre, sundhedskoordinatorer og psykiatriske centre. Forløbet integrerede tværfaglige kompetencer med det formål at håndtere social angst og give omfattende støtte. Rygestopforløbet var baseret på en evidensbaseret standardiseret intensiv rygestopintervention anvendt i det primære sundhedsvæsen (Guld Standard Programmet).
Resultater: Interventionen for de særligt socialt sårbare inkluderede 37 deltagere. Deltagerne i den særligt socialt sårbare gruppe røg mere og havde ringere gennemførelse af forløbet sammenlignet med deltagere i den standardiserede rygestopintervention. Stopraten i slutningen af interventionen var 29 % for de særligt socialt sårbare sammenlignet med 51 % for den generelle population af rygere, som var ældre, primært kvinder og uden den særlige sociale sårbarhed. Ved opfølgningen efter 6 måneder var der 5 (14 %) af de særligt socialt sårbare deltagere, der havde holdt deres rygestop.
Konklusion: Det er bemærkelsesværdigt, at den særligt socialt sårbare gruppe deltog i en rygestopintervention og at nogle havde succes med deres rygestop, selv om de var midlertidigt. Der er behov for yderligere strategier for at øge deres motivation til at deltage i forløbene og forbedre de fordele, de får ud af forløbene.
Læs den originale artikel via dette link:
https://doi.org/10.29011/2574-7754.102009
Læs et længere dansk resumé